@article { author = {پیروز فر, سهیلا and سید زاده, زهرا and محمد آبادی, مهتاب خیر السادات}, title = {مهارت‌های ارتباطی در «نهج البلاغه»}, journal = {نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه}, volume = {6}, number = {شماره 10-11}, pages = {256-281}, year = {2010}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {۲۳۲۲-۳۸۲۰}, eissn = {23223820}, doi = {}, abstract = {ارتباط به مثابۀ فرایندی برای تبادل اطلاعات و انتقال مفاهیم، در زندگی انسان‌ها نقش مهمی دارد. لازمۀ برقراری ارتباط موفق، داشتن مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که به فرد کمک می‌کند تا به طور کلامی و غیر ‌کلامی، افکار، عقاید، خواسته­ها و هیجان‌های خود را ابراز، و هنگام نیاز، از دیگران کمک و راهنمایی درخواست کند. از آن جا که دستیابی به تمام ابعاد وجودی انسان کاری دشوار است، بهره‌گیری از گفتار و کردار پیامبر اکرمŒ و اهل ‌بیت‰ که از علم الهی برخوردارند، در چگونگی برقراری ارتباط درست، راه‌گشاست.  امام علی† در سخنان خود، روش سالم و عملی زندگی اجتماعی و برقراری رابطۀ مطلوب در جهت کسب رضایت پروردگار را ارائه کرده­اند. در این پژوهش، مهارت‌های ارتباطی از جمله سخن گفتن، گوش کردن، نفوذ، تقویت، مهرورزی، مشاهده، پرسش، افشای خود و ارائۀ اطلاعات، از دیدگاه امام† تجزیه و تحلیل شده است. محوری‌ترین موضوع در زمینۀ مهارت­های ارتباطی از دیدگاه امام† جلب رضایت خدای متعال و رسیدن به تعالی و کمال است.  }, keywords = {نهج ‌البلاغه,مهارت‌های ارتباطی,روابط بین فردی,ارتباط مؤثر}, url = {https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12376.html}, eprint = {} }