کتابِ دلائل الإمامة، از جمله کتابهایی است که درباره فضائل و کراماتِ معصومین ع نگاشته شده و تأثیر قابل توجهی در منابعِ پس از خود داشته است. یک دسته از روایاتِ این کتاب، با نام ابو جعفر محمد بن جریر طبری آغاز شده و به همین دلیل برخی این کتاب را به محمد بن جریر بن رستم طبری امامی نسبت دادهاند. با توجه به مشایخ نامبرده در این اسانیدِ به نظر میرسد مقصود از طبری در آنها، همان محمد بن جریر بن یزید طبری، تاریخنگار و مفسّر مشهور اهل سنّت است. احتمالاً نقل این معجزات شگفت، با رویکردی جدلی به طبری نسبت داده شده است. حضور نامِ برخی دیگر از رجال عامه در این اسانید، مؤید این رویکرد است. قرائنی مانندِ زمانپریشی، درهمریختگی طبقات، ناشناس و منفرد بودن بیشتر افراد نامبرده، و عدم تناسب متن روایات با شخصیت راویان، اصالت این اسانید را با اشکال جدّی مواجه میسازد. از سوی دیگر متن بسیاری از این روایات نیز با دادههای تاریخی یا گزارههای عقلی و اعتقادی در تضادّ است یا نشانههایی ادبی بر ساختگی بودن آن یافت میشود.
آملی طبری، محمد بن جریر بن رستم، (۱۴۱۵ق)، المسترشد فی الامامة، تحقیق: احمد محمودی، قم: کوشانپور.
بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، (1413 ق)، مدینةمعاجزالأئمةالإثنیعشر، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول.
بخاری، محمد بن إسماعیل، (بی تا)، التاریخالکبیر، تحت مراقبة: محمد عبدالمعید خان، حیدرآباد دکن: دایرةالمعارف العثمانیة.
بختیاری، شهلا، (1386)، «محمد بن اسحاق و انتساب به تشیع»، نامۀ تاریخپژوهان، سال ؟، شمارۀ ۱۰، صص۳ ـ ۲۵.
بلاذری، احمد بن یحیی، (1417 ق)، جمل من أنساب الأشراف، تحقیق: سهیل زکار و ریاض الزرکلی، بیروت: دار الفکر، چاپ اول.
بیهقی، ابوبکر، (1436ق)، الخلافیات بین الإمامین الشافعی و أبیحنیفة و أصحابه، قاهره: نشر الروضة، چاپ اول.
جزایری، نعمتاللّٰه، (1427ق)، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی، چاپ اول.
جعفریان، رسول، (1379)، «طبری و طرق حدیث غدیر»، نشریۀ گلستان قرآن، سال ؟، شمارۀ ۴۳، صص۳۹ ـ ۴۲.
حاج امینی، حمید، (1390)، «معجزات ائمه در کتاب الخرائج و الجرائح قطب راوندی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکدۀ شیعهشناسی، رشتۀ مطالعات تاریخ تشیع.
حر عاملی، محمد بن الحسن، (1409 ق)، وسائلالشیعة، قم: مؤسسة آل البیت، چاپ اول.
حر عاملی، محمد بن الحسن، (١٤١٨ق)، الفصول المهمة فی أصول الأئمة، تحقیق: محمد بن محمدالحسین القائینی، قم: مؤسسة معارف اسلامی امام رضا.
حر عاملی، محمد بن الحسن، (1423 ق)، الفوائد الطوسیة، تهران: مکتبة المحلاتی، چاپ دوم.
حر عاملی، محمد بن الحسن، (1425 ق)، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، بیروت: نشر اعلمی، چاپ اول.
حمصی رازی، سدیدالدین، (1412 ق)، المنقذ من التقلید، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ اول.
حموی، یاقوت بن عبدالله، (1995)، معجم البلدان، بیروت: دار صادر، چاپ دوم.
خرائطی، محمد بن جعفر، (1421ق)، هواتف الجان، تحقیق: إبراهیم صالح، ؟: دار البشائر، اول.
خصیبی، الحسین بن حمدان، (1419 ق)، الهدایةالکبری، بیروت: نشر البلاغ.
خطیب بغدادی، احمد بن علی، (1422 ق)، تاریخ بغداد، تحقیق: بشار عواد معروف، بیروت: دار الفکر الإسلامی، چاپ اوّل.
دارقطنی، علی بن عمر، (1406 ق)، المؤتَلِف و المختَلِف، تحقیق: موفق بن عبداللّٰه بن عبدالقادر، بیروت: دار الفکر الإسلامی، چاپ اوّل.
ذاکری، محمدتقی و نعمتاللّٰه صفری فروشانی، (1399)، «رویکرد ابوالمفضل شیبانی به حدیث»، مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و ششم، شمارۀ ٦٧، صص ۱۵۷ ـ ۱۸۰.
ذهبی، شمسالدین محمد بن أحمد، (1382ق)، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، تحقیق: علیمحمد البجاوی، بیروت: دار المعرفة، چاپ اوّل.
ذهبی، شمسالدین محمّد بن احمّد، (1405 ق)، سیر أعلام النبلاء، بیروت: مؤسسه الرسالة، چاپ سوم.
روشنبین، ایمان، (1391)، «اعتبارسنجی تاریخپژوهی متداول اسلامی، مبتنی بر قرآن و حدیث و اصول کلامی شیعی؛ مطالعۀ موردی: سیرة ابن اسحاق»، کنگرۀ بینالمللی علوم انسانی اسلامی، دورۀ اوّل، صص ۹۷ ـ ۱۱۸.
زبیدی، محمّدمرتضی، (1414 ق)، تاجالعروس من جواهر القاموس، تحقیق: علی هلالی و علی سیری، بیروت: دار الفکر، چاپ اوّل.
سلطانیفر، محییالدین و محسن رنجبر، (1396)، «بررسی اصالت اخبار غیر مسند کتاب دلائل الامامة»، شیعهپژوهی، سال سوم، شمارۀ 12، صص ۷۱ ـ ۹۱.
سید رضی، محمد بن الحسین، (1414 ق)، نهج البلاغة، تحقیق: صبحی صالح، قم: هجرت، چاپ اول.
شامی، یوسف بن حاتم، (1420 ق)، الدر النظیم فی مناقب الأئمة اللهامیم، قم: جامعة مدرسین، چاپ اوّل.
شعرانی، ابوالحسن، (1382 ق)، تعلیقات بر شرح الکافی ـ الأصول و الروضة، تألیف: محمد صالح مازندرانی، تهران: المکتبة الإسلامیة، چاپ اوّل.
شیخ مفید، محمد بن محمد، (۱۴۱۳ق) (الف)، الأمالی، تحقیق: حسین استاد ولی و علیاکبر غفاری، قم: کنگرۀ شیخ مفید، چاپ اول.
شیخ مفید، محمد بن محمد، (۱۴۱۳ق) (ب)، الفصول المختارة، تحقیق: علی میر شریفی، قم: کنگرۀ شیخ مفید، چاپ اول.
شیروانی، میرزا محمدشریف بن رضا، (1396)، مرغمالغلاة، تصحیح: سمانه زارعی، پایاننامۀ سطح ۳ رشتۀ کلام اسلامی، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری.
صفار، محمد بن الحسن، (1404 ق)، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد، تحقیق: محسن بن عباسعلی کوچهباغی، قم: کتابخانۀ آیتاللّٰه العظمی مرعشی نجفی، چاپ دوم.
صفری فروشانی، نعمتاللّٰه، (1384)، «محمد بن جریر طبری آملی و دلائل الإمامة»، نشریه علوم حدیث، سال دهم، شمارۀ ۳ ـ ۴ (مسلسل: ۳۷ ـ ۳۸)، صص۲۲۳ ـ ۲۴۰.
طبرسی، فضل بن الحسن، (1415 ق)، مجمعالبیان، ؟: مؤسسة الأعلمی، اول.
طبری، محمد بن جریر بن یزید، (1387ق)، تاریخالرسل و الملوک، وصلة تاریخ الطبری، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم.
طبری، محمد بن جریر بن یزید، (بی تا) (الف)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، مکه: دار التربیة و التراث.
طبری، محمد بن جریر بن یزید، (بی تا) (ب)، تهذیب الآثار و تفصیل الثابت عن رسولاللّٰه من الأخبار ـ مسندابنعباس، تحقیق: محمود محمد شاکر، قاهرة: مطبعة المدنی.
طبری، محمد بن جریر بن یزید، (بی تا) (ج)، المنتخب من ذیل المذیل، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
طبری، محمد بن جریر، (1413 ق)، دلائلالامامة، قم: بعثت، چاپ اول.
طوسی، محمد بن الحسن، (1406 ق)، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، بیروت: دار الأضواء، چاپ دوم.
طوسی، محمد بن الحسن، (1407 ق)، تهذیب الأحکام، تحقیق: حسن الموسوی خرسان، تهران: دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم.
طوسی، محمد بن الحسن، (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
عادلزاده، علی، (1400 ش)، «نکاتی دربارۀ خاستگاه انگارۀ تغییر قبله از مکه به کربلا پس از ظهور امام عصر (عج)»، ۲۶/۱/۱۴۰۰، در: blog.ir/۱۴۰۰/۰۱/۲۶/qiblah.
عادلزاده، علی، (2017)، «نقدی مختصر بر کتاب دلائل الإمامة»، در: me/gholow۲/۶۴۵.
عسقلانی، احمد بن علی ابن حجر، (1390ق)، لسانالمیزان، تحقیق: دایرة المعارف النظامیة الهند، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
عسقلانی، احمد بن علی ابن حجر، (1415 ق)، الإصابة فی تمییز الصحابة، تحقیق: عادل أحمد عبدالموجود و علیمحمّد معوض، بیروت: دار الکتب العلمیة.
عسکری، ابوهلال، (بی تا)، جمهرة الأمثال، بیروت: دار الفکر.
فَتَّنِی، محمدطاهر بن علی، (1343 ق)، تذکرة الموضوعات، ؟: إدارة الطباعة المنیریة، چاپ اوّل.
فرجپور، مرتضی، (1392)، «نقدی بر رویکرد طبری در کتمان و تحریف فضایل اهل بیت در دو اثر تاریخی و تفسیری خویش»، دوفصلنامۀ امامتپژوهی، دورۀ سوم، شمارۀ ۹، صص ۲۳۹ ـ ۲۷۹.
قلیچ، رسول و سید محمدرحیم ربانیزاده، (1398)، «تبیین تاریخی دلایل عدم روایت واقعۀ غدیر در سیرۀ ابن اسحاق»، تاریخ اسلام، سال بیستم، شمارۀ ۳ (پیاپی۷۹).
کلبرگ، اتان، (بی تا)، کتابخانۀ ابن طاوس و احوال و آثار او، ترجمه: علی قرایی و رسول جعفریان، قم: کتابخانۀ آیتاللّٰه العظمی مرعشی نجفی.
کلینی، محمد بن یعقوب، (1407ق)، الکافی، تحقیق: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
مجلسی، محمدباقر، (1403ق)، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم.
مزّی، یوسف بن عبدالرحمان، (1400ق)، تهذیب الکمال فی أسماء الرجال، تحقیق: بشار عواد معروف، بیروت: مؤسسة الرسالة، چاپ اول.
میرزای قمی، ابوالقاسم گیلانی، (1386)، «رسالهای در بررسی اصالت خطبة البیان»، تحقیق: محمدمهدی کرباسچی، نشریۀ سفینه، سال ؟، شمارۀ ۱۶، صص ۱۳۵ ـ ۱۸۰.
نجاشی، احمد بن علی، (1365)، رجال، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین، چاپ ششم.
یافعی، عفیفالدین، (1417 ق)، مرآة الجنان و عبرة الیقظان، تحقیق: خلیل المنصور، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
یعقوبی، احمد بن اسحاق، (بی تا)، تاریخالیعقوبی، بیروت: دار صادر.