در سدههای نخستین اسلامی امامیه مواجهه زیادی با غالیان داشته، و نقدهای بسیاری بر ایشان نوشته بودند، از سدهٔ ششم تا ظهور شیخیه دوره رکود تألیفات غلوپژوهی است. گرچه از سدهٔ سیزدهم قمری دیگربار نقدهایی بر غلو از آن جمله به قلم میرزای قمی و میرزا رضا شیروانی نوشته شد، اما اوج این تألیفات مربوط به دوره معاصر است. این نقدها با رویکرد غالب سنتی شیعی و در محورهای نقد فرق مختلف غلوگرا (شیخیه، صوفیان و نصیریه)، و بیشتر با معرفی آرای غالیانه و مرز آن با عقاید و کلام امامی بوده است، در مرحله بعد تحقیقات حدیثی، تاریخی و نوشته شده است و به ندرت با رویکرد مایل به اهل سنت است. در دو دهه اخیر با دسترسیهای نرمافزاری و نیز کشف آثار سری نصیریه، پژوهشهای تاریخی، فرقهشناسی و منبعشناسی غلو نیز رشد فزایندهای کرده است. در این پژوهشهای برخی از بزرگترین فقهای حوزه معاصر و بیش از آن پژوهشگران حوزه حدیث و تاریخ سهیماند. این نوشتار بسیاری از این آثار را معرفی کرده است. در مجموع تحقیقات ناظر به خود آثار غالیان قویتر هستند.
انصاریان خوانساری، محمّدتقی (۱۳۹۸ ش)، حقیقتی پنهان: زعیم و مرجع عظیمالشان آیة اللّٰهالعظمی حسین بروجردی، قم: انصاریان.
باقری، حمید (۱۳۹۳ ش)، «پژوهشی در انتساب چند اثر جدیدالانتشار به ابومحمّد حسن بن علی بن شعبة حرّانی، محدّث شناختهشده شیعی»، علوم حدیث، دورۀ نوزدهم، شمارۀ ۴ (پیاپی ۷۴)، صفحۀ ۵۵ -۷۴.
باقری، حمید ( ۱۴۰۱ش)، «منابعی کهن در شناخت باورهای فرقهٔ اسحاقیه»، ادیان و عرفان، دورۀ ۵۵، ش۱.
باقری، حمید (۱۳۹۸ ش)، «نصیریه و انتقال میراث حدیثی غالیان کوفه به شام؛ بررسی موردی آثار منسوب به محمّد بن سنان»، علوم حدیث، شمارۀ ۹۱، صفحۀ ۱۲۵ -۱۴۷.
برسى، رجب بن محمّد (۱۴۲۲ ق)، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین۷، تصحیح: على عاشور، بیروت: أعلمی.
بکاء، محمد (۱۴۳۲ ق)، «الغلو والغلاة عند الرجالیین والرواة»، دراسات علمیة، شمارۀ ۱، نجف.
بلندقامتپور، زهیر و محمّدباقر ملکیان (۱۳۹۱ ش)، «معیار غلو در اندیشۀ شیخ صدوق»، معرفت کلامی، شمارۀ ۸.
پورمحمّد، نصراللّٰه و محمّد بیطرفان (۱۳۹۱ ش)، «بررسی و تحلیل مبانی فکری و اعتقادی جنبش صفویه با تکیه بر طریقتهای آسیای صغیر»، تاریخ و فرهنگ، شمارۀ ۸۹.
تیموری رزدابی، کلثوم (۱۳۹۴ ش)، جایگاه فرقۀ نصیریه در سوریه از آغاز تا پایان قرن هشتم هجری قمری، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه پیام نور.
جامع، عبد الکریم (۱۴۲۹ ق)، التکیف المصاحب، بیروت: دار السعد.
ــــــــــ (الف ۱۴۳۰ ق)، خلاصة اعلام النسب، با تحقیق النسب العالی منسوب به زجاج، تلکلخ: بینا.
ــــــــــ (ب ۱۴۳۰ ق)، مصادر فکر الدعاة، القسم الثانی، تلکلخ: بینا.
جهانبخش، جویا (۱۳۹۰ ش)، سه گفتار در غلوپژوهی، تهران: اساطیر.
ــــــــــ (۱۳۹۱ ش)، «ملّا محمّدکاظم هزارجریبی و دو رساله غلوستیزانهاش»، مزدکنامه، شمارۀ ۵، بهکوشش: پروین استخری.
حاجیزاده، ید اللّٰه (بهار ۱۳۹۲ ش)، «جریان غلو در عصر امام کاظم با تکیه بر عقاید غالیانه محمّد بن بشیر»، فصلنامۀ تاریخ اسلام، شمارۀ ۵۳، صفحۀ ۱۰۵ -۱۲۶.
ــــــــــ (۱۳۹۲ ش)، «شخصیت غالیانه ابوالخطّاب و واکاوی مواضع ائمۀ اطهار:در برابر او و پیروانش»، تاریخ اسلام در آینۀ پژوهش، شمارۀ ۳۵، صفحۀ ۴۹ -۷۲.
ــــــــــ (۱۳۹۳ ش)، «غالیان دوره امام رضا۷و چگونگی برخورد آن حضرت۷با آنها»، تاریخ اسلام، شمارۀ ۵۷.
ــــــــــ (۱۴۰۰ ش)، مواجهۀ امامان شیعه با اباحهگری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
حسیننژاد، مجتبی و علیاکبر ایزدیفر (۱۳۹۶ ش)، «وثاقت محمّد بن سنان در ترازوی نقد و بررسی»، علوم حدیث، دورۀ ۲۲، شمارۀ ۸۴، صفحۀ ۱۲۸ -۱۵۸.
حسینی، سید حیدر بن ابراهیم (۱۲۹۷ -۱۲۹۸ ق) البارقة الحیدریة (نسخۀ خطّی)، تهران: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، شمارۀ ۲۰۸۵۰۱ (۱۷۳۳۶).
حسینی بغدادی، محمّدجواد (۱۳۸۰ ش)، عبد اللّٰه بن سبأ واقعیت ناشناخته، مشهد: نشر هاتف.
خدایاری، علینقی (بهار ۱۳۹۴ش)، «رویکرد حدیثی سیّد حیدر آملی در جامعالأسرار»، حدیثپژوهی، سال هفتم، شمارۀ ۱۳.
خدایی، احمد (۱۳۸۲ ش)، فرقۀ شیخیه، قم: دار العلم، اوّل.
خصیبى، حسین بن حمدان (۲۰۰۷ م)، سلسله تراث علوی: الهدایة الکبرى (ج۷)، تحقیق: ابوموسی الحریری، لبنان: دار لأجل المعرفة، اوّل.
خوانسارى، محمّدباقر بن زین العابدین (۱۳۹۰ ق)، روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات، تحقیق: اسداللّٰه اسماعیلیان، قم: دهاقانى (اسماعیلیان).
خوشناموند، پروانه (۱۳۹۵ش)، نقد عقاید اهل حق با تأکید بر مباحث غلو و تناسخ از منظر آیات و روایات، پایاننامۀ کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصول الدین دزفول.
خوشنویس، حمید (بهار ۱۳۸۳ ش)، «معرفی ردیههای نگاشته شده بر تصوّف»، آینۀ پژوهش، شمارۀ ۸۵.
دلیر، نیره (۱۳۹۴ ش)، «تفویض غالیانه از جریان پیدایش تا سدۀ ششم هجری؛ با تأکید بر منابع اعتقادی -روایی و فرقنگاری»، تاریخ اسلام، شمارۀ ۱۹.
ذاکری، محمّدتقی (۱۳۹۸ ش)، شلمغانی، از استقامت تا انحراف، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ.
رازی، مرتضی بن داعی (۱۳۶۴ ش)، تبصرة العوام فی معرفة مقالات الأنام، تصحیح: عباس اقبال آشتیانی، تهران، اساطیر، اوّل.
رحمتی، محمّدکاظم (۱۳۸۵ ش)، «حسین بن حمدان خصیبی و اهمیت وی در تکوین نصیریه»، هفتآسمان، سال هشتم، شمارۀ ۳۰، صفحۀ ۱۷۳ -۲۰۸.
رضوانی، علیاصغر (۱۳۹۰ش)، وهابیت و غلو، تهران: مشعر.
زرجینی، رسول (۱۳۹۵ ش)، افراطیگری شیعی: مطالعه موردی هیئت دیوانگان حسین۷کاشان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
زکیزاده رنانی، علیرضا (بهار و تابستان ۱۳۹۱ ش)، «استثنای ابن ولید و تاثیر آن در اعتبار بصائر الدرجات»، حدیث حوزه، شمارۀ ۴.
سبحانی، جعفر (بیتا)، بحوث فی الملل و النحل، قم: مؤسسة الإمام الصادق۷.
سند بحرانى، محمّد (۱۴۳۲ ق)، الغلو و الفرق الباطنیة؛ روات المعارف بین الغلاة و المقصرة، به کوشش: حسن کاشانی– مجتبى اسکندری، قم: مکتبة فدک، اوّل.
سیستانی، سیّد محمّدرضا (۱۴۴۳ ق)، قبسات من علم الرجال، گردآوری و تنظیم: سید محمّد البکاء، بیروت: دار المؤرخ العربی.
شیبی، کامل مصطفی (۱۳۵۹ ش)، تشیع و تصوّف تا آغاز سدۀ دوازدهم، ترجمه: علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران: امیر کبیر.
شهبازی، فرزانه (۱۳۹۱ ش)، غلو و تقصیر از دیدگاه شیخ صدوق، شیخ مفید و علامه مجلسی، استاد راهنما: فروغ السادات رحیمپور، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
شوبکی، محمود (۲۰۰۴ م)، «الصوفیة و التصوّف، عقائد الصوفیة أهم عقائد غلاة الصوفیة»، مجلة الجامعة الإسلامیة، شمارۀ ۱۲، غزه.
موسوی، علیرضا (۱۳۹۷ ش)، «بررسی قرابت فکری صوفیه و شیخیه»، پژوهش کلام و ادیان، شمارۀ ۳.
میرجعفری، حسین و دیگران (۱۳۸۵ ش)، «اندیشۀ غالیانه در طریقت صفوی»، اندیشۀ دینی، شمارۀ ۲۱.
ناصری، طاهره (۱۳۹۴ ش)، تحلیل تطوّر گفتمان غلو در امامت در منابع شیعۀ امامیۀ اثنی عشری (قرن ۲ تا اواخر قرن ۵)، استاد راهنما: دکتر علیمحمّد ولوی، رسالۀ دکتری دانشگاه الزهرا (س).
نحوی، محمّدباقر (۱۳۹۱ ش)، غلوپژوهی یا امامتستیزی، تهران: راه نیکان.
Asatryan, Mushegh (2020), “Shiʿi Literature in the Late Ninth Century Isḥāq al -Aḥmar al -Nakhaʿī (d. 286) and His Writings”, Light upon Light; Essays in Islamic Thought and History, Leiden: Brill.
Friedman, Yaron (2010), The Nuṣayri -Alawis, Leiden, Brill.
Tendler Krieger, Bella (2012), Concealment and Revelation A Study of Secrecy and Initiation among the Nuṣayrī -Alawīs of Syria, PhD diss., Princeton University.
Tucker, William F. (2008), Mahdis and Millenarians Shiit, Cambridge University Press.
Wasserstorm, Steave (1985), “The Moving Finger Writes Mughira B. Said, Islamic Gnosis”, History of Religions, V. 85.