از اختصاصات شیعه اعتقاد به «الامر بین الامرین» در بحث جبر و اختیار است. در احادیث شیعی ابتدا به بطلان نظریه جبر و تفویض پرداخته میشود و سپس به درستی «الامر بین الامرین» برهانی می گردد. ملاصدرا با تبیین و تفسیر اینگونه احادیث به بیان منافات نداشتن تعلق علم الهی به افعال انسانی با اختیاری بودن آنها، منتسب نبودن بی واسطه شرور و نقائص به خداوند و ناسازگاری آن با حکمت و عدالت او به ابطال نظریه جبر می پردازد. از جهت دیگر صدرالمتألهین نادرستی نظریه تفویض را نیز از جهت لزوم شریک داشتن خداوند در افعال خویش، منافات داشتن با سلطنت و احاطه قیومی اثبات میکند. با توجه به تببین حکمت متعالیه از «الامر بین الامرین»انسانی موجودی دارای اختیار می باشد، ولی در اختیار داشتن خویش اختیاری ندارد و مضطر در آن است. از این جهت چنین دیدگاهی لطفی از جانب خداوند به انسانها بوده و تفاوت بسیاری با نظریه جبر و تفویض دارد.
صیدی, محمود, & اصغر پور, حسن. (1395). نگرش ملاصدرا بر احادیث «الامر بین الامرین» با نظر به شرح اصول کافی. نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 10(19), 92-110.
MLA
محمود صیدی; حسن اصغر پور. "نگرش ملاصدرا بر احادیث «الامر بین الامرین» با نظر به شرح اصول کافی". نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 10, 19, 1395, 92-110.
HARVARD
صیدی, محمود, اصغر پور, حسن. (1395). 'نگرش ملاصدرا بر احادیث «الامر بین الامرین» با نظر به شرح اصول کافی', نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 10(19), pp. 92-110.
VANCOUVER
صیدی, محمود, اصغر پور, حسن. نگرش ملاصدرا بر احادیث «الامر بین الامرین» با نظر به شرح اصول کافی. نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 1395; 10(19): 92-110.