معنا شناسی عبارت «طول امل» در روایات

نوع مقاله : نشریه حدیث و اندیشه

نویسندگان

1 فارغ التحصیل ارشد

2 عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث

چکیده

آرزو و امید، موتور حرکت انسان‌ها و علت ساختن آینده است. برای ایجاد تحرک در اجتماع و پیشرفت به سوی آینده‌ای درخشان، باید امید را در دل انسان‌ها زنده نگه داشت. با وجود این، در بسیاری از روایات، از آرزو و به خصوص «طول امل» نهی شده و از آن به عنوان ضایع کننده‌ی عمل، فریب دهنده و از یاد برنده‌ی آخرت یاد شده است؛ توجه صرف به ظاهر این روایات این دیدگاه را تقویت می‌کند که انسان نباید آرزویی برای آینده داشته باشد و برنامه ریزی برای زندگی بهتر، باعث فراموشی یاد خدا و قساوت قلب می‌شود. مقاله‌ی حاضر با روش توصیفی، تحلیلی و با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای، ابتدا با بررسی لغوی امل، سپس کاوش در روایات صادره از معصومین(علیهم‌السلام) نشان می‌دهد که طول امل، با به فکر آینده بودن و برنامه‌ریزی کردن برای آن تفاوت دارد و به معنای طولانی دیدن عمر و دور دیدن مرگ است؛ که در این صورت انسان کارهای دنیوی و اخروی‌اش را به تأخیر می‌اندازد و در آخر آنها را ضایع می‌کند. طول امل و تسویف، تقویت کننده یکدیگرند. فراموشی آخرت، قساوت قلب و خاموش شدن عقل از پیامدهای طول امل است.

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن کریم.
  2. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، 1367ش، النهایه فی غریب الحدیث و الأثر، به تصحیح محمود محمد طناحى، چ4، قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
  3. ابن بابویه، محمد بن على، 1413ق، من لا یحضره الفقیه، به تصحیح على اکبر غفارى، چ2، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
  4. ابن طاووس، علی بن موسی، 1409ق، اقبال الاعمال، چ2، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  5. ابن عبّاد،اسماعیل(مشهور به صاحب بن عبّاد)، 1414ق، المحیط فی اللغة، به تصحیح محمد حسن آل یاسین، چ1،‏ بیروت‏: عالم الکتاب
  6. ابن فارس، أحمد‏، 1404ق‏، معجم مقاییس اللغه، به تصحیح عبد السلام محمد هارون، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
  7. ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414ق‏، ‏لسان العرب، به تصحیح جمال الدین‏ میر دامادى، چ3، بیروت‏: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر.
  8. ازهرى، محمد بن احمد، 1421ق‏، تهذیب اللغه، چ1، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  9. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، 1410ق‏، غرر الحکم و درر الکلم، به تصحیح سید مهدى‏ رجائى، چ2، قم: دار الکتاب الإسلامی.
  10. تهانوى، محمدعلى بن على، ‏1996م‏، کشاف اصطلاحات الفنون، به تصحیح على‏دحروج، چ1، بیروت‏: مکتبة لبنان ناشرون.
  11. جعفر بن محمد(علیه‌السلام)‏(منسوب به ایشان)، امام ششم، 1400ق، مصباح الشریعة، چ1، بیروت: اعلمى.
  12. جوهرى، اسماعیل بن حماد، 1376ق‏، الصحاح‏، به تصحیح احمد عبد الغفور عطار، چ1، بیروت‏: دار العلم للملایین.
  13. حر عاملى، محمد بن حسن‏، 1409ق، وسایل الشیعه، به تصحیح مؤسسه‌ی آل البیت علیهم السلام، چ1، قم: مؤسسه‌ی آل البیت علیهم السلام.
  14. حرانى، حسن بن على ابن شعبه ، 1404ق، تحف العقول، به تصحیح على‌اکبر غفارى، چ2، قم: جامعه مدرسین‏.
  15. حسینی زبیدی، محمد مرتضى، 1414ق،‏ تاج العروس من جواهر القاموس‏، به تصحیح على هلالى و على سیرى، چ1، بیروت‏: دارالفکر.
  16. خامنه‌ای، سیدعلی، 28/5/1395، سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی Khamenei.ir
  17. خصیبى، حسین بن حمدان‏، 1419ق، الهدایة الکبرى، بیروت‏: البلاغ.
  18. دیلمى، حسن بن محمد، 1408ق‏، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، به تصحیح مؤسسه‌ی آل البیت علیهم السلام‏، چ1، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
  19. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، 1412ق‏، مفردات الفاظ القرآن، به تصحیح صفوان عدنان داوودى، چ1، بیروت و دمشق‏: دار القلم و الدار الشامیة.
  20. طوسى(شیخ طوسی)، محمد بن الحسن، 1411ق‏، مصباح المتجهد و سلاح المتعبد، چ1، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه.
  21. طوسى(شیخ طوسی)، محمد بن الحسن، 1414ق‏، الامالی، به تصحیح مؤسسة البعثة، چ1، قم: دار الثقافة.
  22. عسکری، حسن بن عبدالله، 1400ق، الفروق فی اللغه، چ1، بیروت: دار الآفاق الجدیدة.
  23. على بن الحسین(علیه‌السلام)‏، امام چهارم، 1376ش‏، الصحیفة السجادیة، چ1، قم: دفتر نشر الهادى.
  24. فراهیدی، خلیل بن احمد، 1409ق، کتاب العین، چ2، قم: نشر هجرت.
  25. فیومى، أحمد بن محمد، 1414ق‏، مصباح المنیر غریب الشرح الکبیر، چ2، قم: موسسه دار الهجرة.
  26. کبیر مدنی شیرازی، سید على خان بن احمد، 1409ق، ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، به تصحیح محسن‏ حسینى امینى، چ1، قم‏: دفتر انتشارات اسلامى.‏
  27. کوفى اهوازى، حسین بن سعید، 1402ق، ‏الزهد، به تصحیح غلامرضا عرفانیان یزدى، چ2، قم: ‏ المطبعة العلمیة.
  28. کلینی، محمد بن ‌یعقوب، 1407ق، الکافی، به تصحیح على اکبر غفارى و محمد آخوندى، چ4، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  29. لیثى واسطى، على بن محمد، 1376ش‏، عیون الحکم و المواعظ، به تصحیح حسین‏ حسنى بیرجندى، چ1، قم: دار الحدیث.
  30. مازندرانى، محمد صالح بن احمد، 1382ق، شرح الکافی- الأصول و الروضة، به تصحیح ابوالحسن‏ شعرانى، چ1، تهران: المکتبة الإسلامیة
  31. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، 1403ق، ‏بحار الأنوار، به تصحیح جمعى از محققان‏، چ2، بیروت: دار إحیاء التراث العربی
  32. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، 1404ق، ‏مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، به تصحیح سید هاشم‏ رسولى محلاتى، چ2، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  33. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، 1423ق‏، زاد المعاد- مفتاح الجنان، به تصحیح ‏علاءالدین‏ اعلمى، چ1، بیروت: موسسة الأعلمی للمطبوعات.
  34. مطهری، مرتضی، 1389ش، مجموعه آثار، چ1، تهران: صدرا.
  35. مطهری، مرتضی، 1389ش، گفتارهایی در اخلاق اسلامی، چ1، تهران: صدرا.
  36. مفید(شیخ مفید)، محمد بن محمد، 1413ق‏، الامالی، به تصحیح حسین استاد ولى و على اکبر غفارى، چ1، قم: کنگره شیخ مفید.
  37. موسوی الخمینی، روح‌الله، 1388ش‏، چهل حدیث(اربعین حدیث)، چ4، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س).
  38. میبدى، حسین بن معین الدین، 1411ق‏، ‏دیوان أمیر المؤمنین علیه السلام، به تصحیح مصطفى‏ زمانى، ترجمه‌ی مصطفى‏ زمانى، چ1، قم: دار نداء الإسلام للنشر.
  39. نورى، حسین بن محمد تقى‏، 1408ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، به تصحیح مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، چ1، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏.
  40. هاشمى خویى، میرزا حبیب الله‏، 1400ق، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، به تصحیح ابراهیم‏ میانجى، ترجمه‌ی حسن حسن زاده آملى و محمد باقر کمره‌اى، چ4، تهران: مکتبة الإسلامیة.
  41. ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى‏، 1369ش، تنبیه الخواطر معروف به مجموعه‌ی ورّام‏، ترجمه محمدرضا عطایی، مشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.