1
(دانشآموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه قرآن و حدیث)
2
(استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه قرآن و حدیث)
چکیده
چکیده: قضاوت زن از دیرباز در فقه امامیه مطرح بوده است فقها در مورد پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت زنان به ادله لفظی و غیر لفظی استناد کردهاند که از جمله این ادله روایات میباشد که این روایات شامل: روایت ابی خدیجه، لن یفلح قوم ولوا أمرهم امرأة و... است. از این رو بر اساس این روایات عدهای از فقها با قضاوت زنان مخالفت کردهاند و برداشت آنان از بعضی روایات این گونه بوده است که به دلیل ذکر واژه «رجل» در روایات زنان مجاز به عهدهدار شدن منصب قضاوت نیستند و عدهای دیگر با خدشه وارد کردن به دلیل آنان بیان میکنند: که ذکر واژه«رجل» یا هر نوع لفظی که دلالت بر مردان نماید به تنهایی نمیتواند دلیل بر انحصار جواز قضا برای مردان باشد چرا که ممکن است استعمال لفظ«رجل» از باب غلبه بوده و به همین دلیل قضاوت زنان را پذیرفتهاند و همچنین این گروه با وارد کردن خدشه در ادله روایی مخالفان، آن را قابل پذیرش ندانستهاند.