سبکشناسی لایهای، روشی برای مطالعه رفتار زبانی افراد است. تأمّل در پنج لایه «آوایی»، «لغوی»، «بلاغی»، «نحوی» و «ایدئولوژیک» در گفتار یا نوشتار، افکار، عقاید و احساسات درونی صاحب آن را نمایان میسازد. بررسی آواشناختی، نخستین مرحله این روش است. سبکشناسی آوایی، با تشخیص و تحلیل واحدهای آوایی در بافت زبانی، زیباییهای نهفته در آوای حروف، واژگان و جملات را کشف کرده و نشانداری صاحب سخن را نمایان میسازد. نهجالبلاغه با برخورداری از طیف متنوّعی از سخنان امیر سخن علی7، منبع مناسبی برای بررسیهای آواشناختی است. خطبه 34 نهجالبلاغه به لحاظ نکوهشها و انتقادات عتابآمیز آن حضرت در مواجهه با سستی کوفیان در مقابله با شامیان، شایسته توجّه است. «سجع»، «تکرار در تمامی سطوح آن (واکه، واج، بینابین و واژه)» و «تضاد»، مهمترین عناصر آواساز این خطبهاند. «صراحت»، «تندی الفاظ»، «تکرار»، «کوبندگی» و «بسامد بالای تأکید، نفی و قسم» از ویژگیهای موسیقایی این خطبه میباشند و طنین غالب بر بافت کلام، موسیقی «اعتراض» و «سرزنش» است. بر اساس این پژوهش، آوای خطبه34 در خدمت و هماهنگی کامل با محتوای آن است و اصوات تولید شده بر اثر همآیی حروف و یا همنشینی واژگان و جملات، با معانی خود تناسب کاملی داشته و تأثیرگذاری بیشتری برای مخاطبان به ارمغان آورده است.
مدرّس افغانی، محمد علی(۱۳۶۲ش). المدرس الأفضل فیما یرمز و یشار إلیه فی المطول. قم : دارالکتا، الطبعة الأولی.
مدنی فرد، مهدی(1398ش). زبان، موسیقی و مغز. شفای خاتم، ش 3 ،110-103.
مطر، عبدالعزیز(1998م). علم اللّغة و فقه اللّغة. دوحة: دار قطری بن الفجاءة للنّشر و التّوزیع، الطبعة الأولی.
ملاح، حسینعلی(1385ش). پیوند موسیقی و شعر. تهران: فضا، چاپ اول.
موسویبفروئی، سید محمد؛خالدی سردشتی، علی(1399ش). «بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان». مطالعات ادبی متون اسلامی، ش20، 66-46.
موسوی، محمد بن حسین الرضی(1980/ 1359ش). نهجالبلاغه. تصحیح و تحقیق: صبحی صالح ، بیروت: دارالکتاب اللّبنانی؛ قاهرة: دارالکتاب المصریّ، الطبعة الأولی.
میرصادقی، جمال(1367ش). عناصر داستان.تهران: شفا، چاپ دوم.
ناتل خانلری، پرویز(1345ش). شعر و هنر. تهران: شرکت سهامی ایران چاپ، چاپ اول.
وحیدیان کامیار، تقی(1375ش).فرهنگ نامآوایی فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی، چاپ اول.
__________ (1376ش). در قلمرو زبان و ادبیات فارسی. مشهد: محقّق، چاپ اول.
هداره، محمد مصطفی(1990). فی النّقد الحدیث. بیروت: دارالکتب، الطبعة الأولی.