تربیت صحیح انسان ها مسأله بسیار مهمی است که همواره در جهان مورد بحث و بررسی بوده است؛ و به همین دلیل طی سه قرن گذشته، اندیشمندان غربی درپی روشهای تربیتی برای موفقیت بشر بوده اند. روسو یکی از اولین اندیشمندان مؤثر در نظام تربیتی غرب استِِ؛و حضرت علی (علیه السلام) نیز حدود 14 قرن پیش روش های تربیتی مشابهی داشته است.
در این مقاله علمی ترویجی، با استفاده از منابع کتابخانه ای به روش تحقیق کیفی و شیوه توصیفی تحلیلی و استنتاجی، موارد ناسازگاری روش های تربیتی روسو بادیدگاه امام علی (علیه السلام) در پنج بعد اجتماعی، عاطفی، عقلانی، جسمانی و دینی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و با مقایسه آراء، موارد عدم تأیید روش های تربیتی روسو از دیدگاه امام استخراج و وجود الگوی تربیتی در اسلام یازده قرن قبل از روسو، به اثبات می رسد.
در پرتو این تحقیق، مشاهده می شود در مورد روش های الگویی، عبرت، تمرین وعادت پذیری، محبت و ترحم، آزادی عمل، تشویق و تنبیه، احسان و نیکوکاری، چشم پوشی، اختلافی جزئی و در مورد روش های دور ساختن کودکان از اجتماع، مجازات طبیعی، تعلیم وتربیت منفی، انتظار بر طبق استعداد، داستان سرائی و جنبه دینی تفاوت عمده ای وجود دارد.
حیادار, الهام, & حسینی دهشیری, افضل السادات. (1403). ناسازگاری های روش های تربیتی روسو با دیدگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه.. نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 19(37), 93-116.
MLA
الهام حیادار; افضل السادات حسینی دهشیری. "ناسازگاری های روش های تربیتی روسو با دیدگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه.". نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 19, 37, 1403, 93-116.
HARVARD
حیادار, الهام, حسینی دهشیری, افضل السادات. (1403). 'ناسازگاری های روش های تربیتی روسو با دیدگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه.', نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 19(37), pp. 93-116.
VANCOUVER
حیادار, الهام, حسینی دهشیری, افضل السادات. ناسازگاری های روش های تربیتی روسو با دیدگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه.. نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه, 1403; 19(37): 93-116.