ناسازگاری های روش های تربیتی روسو با دیدگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه.

نوع مقاله : نشریه حدیث و اندیشه

نویسندگان

1 دانشگاه علوم قران و حدیث

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

تربیت صحیح انسان ها مسأله بسیار مهمی است که همواره در جهان مورد بحث و بررسی بوده است؛ و به همین دلیل طی سه قرن گذشته، اندیشمندان غربی درپی روشهای تربیتی برای موفقیت بشر بوده اند. روسو یکی از اولین اندیشمندان مؤثر در نظام تربیتی غرب استِِ؛و حضرت علی (علیه السلام) نیز حدود 14 قرن پیش روش های تربیتی مشابهی داشته است.

در این مقاله علمی ترویجی، با استفاده از منابع کتابخانه ای به روش تحقیق کیفی و شیوه توصیفی تحلیلی و استنتاجی، موارد ناسازگاری روش های تربیتی روسو بادیدگاه امام علی (علیه السلام) در پنج بعد اجتماعی، عاطفی، عقلانی، جسمانی و دینی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و با مقایسه آراء، موارد عدم تأیید روش های تربیتی روسو از دیدگاه امام استخراج و وجود الگوی تربیتی در اسلام یازده قرن قبل از روسو، به اثبات می رسد.

در پرتو این تحقیق، مشاهده می شود در مورد روش های الگویی، عبرت، تمرین وعادت پذیری، محبت و ترحم، آزادی عمل، تشویق و تنبیه، احسان و نیکوکاری، چشم پوشی، اختلافی جزئی و در مورد روش های دور ساختن کودکان از اجتماع، مجازات طبیعی، تعلیم وتربیت منفی، انتظار بر طبق استعداد، داستان سرائی و جنبه دینی تفاوت عمده ای وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. نهجالبلاغه.
  2. ادیب، علی محمد حسین (1362 ش). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی7. ترجمه: سیّد محمد رادمنش، تهران: مؤسّسه انجام کتاب.
  3. تبریزی کاهو، غلامرضا (74- 1373). «بررسی‌اندیشه‌های تربیتی روسو در مقایسه با نظام تربیتی اسلام». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
  4. حجتی، سیّد محمدباقر (1358). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول.
  5. خرمشاهى، بهاءالدّین و مسعود انصارى (1376). پیام پیامبر9. تهران‏: انتشارات منفرد، چاپ اول.
  6. دلشاد تهرانی، مصطفی (1387). مشرب مهر. قم: انتشارات دریا، تابستان، چاپ سوم.
  7. دیلمى،‏ حسن (1412). إرشاد القلوب إلى الصّواب‏. قم: انتشارات شریف رضى‏، چاپ اول.
  8. روسو، ژان ژاک (1390). امیل. ترجمه غلامحسین زیرک‌زاده، چاپ ششم.
  9. الصدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی (1362). الأمالی. قم الشّریفة: مؤسّسه النّشر الإسلامیّ التّابعة لجامعه المدرّسین، الطّبعة الأولی.
  10. طبرسى، حسن (1370). مکارم الأخلاق، قم: انتشارات شریف رضى‏، ‏چاپ چهارم.
  11. ـــــــــــــــــــ (1368 ش). الحدیث- روایات تربیتى. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
  12. علوی،سیّد حمیدرضا (1374). «مقایسه آراء تربیتی ژان ژاک روسو با‌ اندیشه‌های تربیتی اسلام (اصول و روش‌ها)». رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  13. علیقلی، محمدمهدی (1379). سیمای نهج‌البلاغه. تهران: انتشارات تاریخ و فرهنگ، چاپ اول.
  14. فلسفی، محمدتقی (1353). کودک از نظر وراثت و تربیت، تهران: نشر معارف اسلامی، چاپ پانزدهم.
  15. فیض الإسلام، علینقى (1379 ش). بنادر البحار. تهران: انتشارات فقیه.
  16. کاردان، علی‌محمد (1381). سیر آراء تربیتی در غرب. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)، چاپ اول.
  17. کلینى، محمد بن یعقوب (1362). الأصول من الکافی، انتشارات اسلامیّه، ‏تهران: چاپ دوم.
  18. گیلانى، عبد الرّزاق (1377). مصباح الشّریعة. تهران: انتشارات پیام حق، چاپ اول.
  19. المجلسی، محمدباقر (1364ش). بحارالأنوارالجامعة لدرراخبار الأئمّه الأطهار:. تهران: مؤسّسة النّشر الإسلامیّ، الطّبعة الثّانیّة.
  20. مطهری، مرتضی (1419 ق). تعلیم و تربیت در اسلام. قم: انتشارات صدرا، چاپ سی‌ام.
  21. THE HAPPY AND SUFFERING STUDENT? ROUSSEAU'S EMILE AND THE PATH NOT TAKEN IN PROGRESSIVE EDUCATIONAL THOUGHT.
  22. REALIZING THE NATURAL SELF: ROUSSEAU AND THE CURRENT SYSTEM OF EDUCATION.