در خصوص مرجعیت یکی از شرایطی که برای تصدی مقام افتاء و مرجعیت در نظر گرفته شده است شرط رجولیت است از آن جایی که در احکام فقهی زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد این امرباعث شده است که درباره این شرط نظرات متفاوتی مطرح بشود از این رو عده ای رجولیت را برای تصدی این مقام شرط می دانند و عده ای دیگر رجولیت را شرط نمی دانند به عنوان نمونه موافقین وجود شرط رجولیت به آیه 34 سوره نساء خداوند مردان را قیم زنان قرار داده که لازمهی این قیمومت تبعیت زن از مرد میباشد از این رو می توان گفت آیه مذکور به زندگی مشترک زن و شوهر و حقوق هر یک از آن دو نسبت بر دیگری مربوط است اشاره دارد و روایاتی نظیر صحیحه ابی خدیجه که دلالت بر پرهیز از امر داوری نزد حکام جور دارد که در این خصوص به مردی از میان خودشان رجوع کننداز این رو می توان گفت تمسک به مفهوم رجل در این روایت در نزد اصولیین حجیت ندارد استناد کردند که این آیات و روایات به عنوان ادله مطرح شده از سوی آنان نا تمام است .روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده است.
جوادی آملی، عبداللّٰه، (1377)، زن در آیینۀ جلال و جمال، قم: اسراء.
الجوهری، أبونصر، (1407ق)، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، تحقیق: احمد عبدالغفور عطار، بیروت: دار العلم للملائین.
حائری، سید کاظم، (1367)، «نقد تئوری تفکیک مرجعیت از رهبری»، کیهان اندیشه، سال ؟، شمارۀ 22.
الحر عاملی، الشیخ أبوجعفر، (بی تا)، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشّریعة، بی جا: کتابخانۀ مدرسۀ فقاهت.
الحر عاملی، محمد بن الحسن، (بی تا)، وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، بتصحیحه و تحقیقه و تذییله: الشیخ محمد الرازی، مع تعلیقات تحقیقیة لسماحة الحجة الحاج الشیخ أبیالحسن الشعرانی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
حکیم طباطبایی، سید محسن، (1391)، مستمسک العروة الوثقى، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
الخوانساری، السید احمد، (1405ق)، جامع المدارک فی شرح المختصر النافع، تعلیق: علیأکبر الغفاری، تهران: مکتبة الصدوق.
الخوئی، السید أبوالقاسم و الشیخ میرزا علی الغروی، (بی تا)، التنقیح فی شرح العروة الوثقى، بی جا: کتابخانۀ مدرسۀ فقاهت.